BÍLKOVINY (PROTEINY)

Bílkoviny jsou nezbytné pro Vaše správné trávení a příjem potravy, obnovování buněk, imunitu, rychlé hojení poraně a správnou funkci jater. Základními stavebními kameny bílkovin jsou aminokyseliny. 8 z nich je pro člověka esenciálních, tzn., že je lidské tělo neumí samo syntetizovat a musí je přijímat v potravě. Ostatní aminokyseliny je tělo schopno vyrobit samo.

N a k l í č e n á   s e m e n a ,   l u š t ě n i n y ,   o b i l í i   o ř e c h y   o b s a h u j í   
k o m p l e t n í   s a d u   a m i n o k y s e l i n   v č .   8   e s e n c i á l n í c h !

Poměr aminokyselin je však v kaž rostlině jiný, proto je dobré mít jejich pestré zastoupení (během jednoho dne).

Nutnost stravy bohaté na živočišné proteiny je mýtus. Jejich nadměrný přísun způsobuje:

  • přetěžování jater a ledvin (musejí je rozložit a vyloučit močí, což představuje velkou zátěž) způsobuje nedostatek vápníku a osteoporózu viz KLÍČKY PRO ŽENY
  • může přispět k ADHD u dětí viz KLÍČKY A DĚTI

TIP

Těhotné nebo kojící ženy, adolescenti a nemocní mají mírně zvýšenou potřebu kvalitních proteinů.

KVALITNÍ PROTEINY obsahují klíčky fazole azuki, mandlí, cizrny, čočky,  sóji , mungo, hrášku, dýně, žita, sezamu,  slunečnice , pšenice,  prosa  aj.