SPECIÁLNÍ VÝŽIVA ŽEN

OSTEOPORÓZA

U ŽEN NAD 30 LET začíná osteoporóza. Zejména se to týká období po menopauze,
kdy ustává produkce estrogenu. Pro prevenci jsou důležité tři faktory:

  • normální hladina estrogenu
  • přiměřený příjem vápníku, vitaminu D a K
  • fyzická činnost.

Vysoký příjem proteinů může zvýšit riziko osteoporózy, protože způsobují vysoký obsah vápníku v moči = menší absorbci do kostí.

Fyzicky aktivní ženy mají zvýšenou potřebu železa.

TĚHOTENSTVÍ

Nejnebezpečnějším obdobím ve vývoji plodu jsou přibližně první 3 měsíce od otěhotnění. V tuto dobu se v tělíčku vyvíjejí důležité orgány. Kromě škodlivých látek (návykové látky, některé léky aj.) působí na plod naštěstí i látky, které mohou zdravý vývoj posílit: kyselina listová (patří do skupiny vitaminů B), vitamin C, železo aj. Zdravý chrup zajistí vápník a fosfor. Striím zabrání zinek.

ZÁCPA

Veliký význam pro prevenci zácpy má  vláknina a dostatečný přísun tekutin.

ŽIVINY PRO KRÁSU

Vitamin C, bioflavonoidy a zinek udržují zdravý kolagen. Kolagen je vláknitý protein, který dodává Vaší kůži pevnost. Vitamin A pomáhá regulovat rovnováhu oleje v kůži, je to mj. důležitý prostředek proti stárnutí. Tepelně neupravené potraviny jsou také bohaté na enzymy (superoxidová dismutáza a ktaláza), které pomáhají proti poškozování buněk a stárnutí kůže volnými radikály.

CELULITIDA

Celulitida souvisí se špatným lymfatickým odvodňováním a usazováním toxinů
v prostorech mezi buňkami. Ženy postižené celulitidou považují za nemožné se jí zbavit. Ovšem možné to je (nikoliv pohodlné):

  • konzumujte hodně stravy ze skupiny rawfood (čerstvé ovoce, zelenina aj.) - omezuje množství toxinů, které se už v tkáních nahromadily a posiluje stěny kapilár
  • cvičte aerobně nejméně 3 x týdně po dobu minimálně 30 minut - zintenzivní činnost srdce a plic a urychlí proces mizení celulitidy
  • masírujte si kůži kartáčem - podněcuje účiinné lymfatické odvodňování (začněte u nohou vč. chodidel vzhůru, ruce směrem k srdci, nakonec záda a hýždě; obličej vynechte)

STRES

Čerstvá zelenina, naklíčená semena a ovoce působí na kyselinozásaditou rovnováhu
v těle. Vyvážený tělesný chemizmus není pouze recept na pocit fyzické a psychické rovnováhy a schopnosti se soustředit, je to základní podmínka udržení zdraví.

ÚNAVA

Únavu  způsobuje nedostatek hořčíku, draslíku a stav hladiny krevního cukru.
Na odbourávání únavy a pro zlepšení psychického stavu je dobré nejen doplnit potraviny s vysokým obsahem hořčíku a draslíku, ale také bohaté na vlákninu. Vláknina stabillizuje hladinu krevního cukru a Vy můžete fungovat dál.


TIP

Klíčky jsou plné živin a dalších zdraví prospěšných prvků. Zdravá výživa může doplnit odbornou léčbu, pokud nemoc již propukla, avšak NENAHRADÍ ji.

  • VÁPNÍK  obsahují klíčky vojtěšky, cizrny, sezamu, slunečnice, mandlí, výhonky pohanky
  • ŽELEZO  obsahují klíčky čočky, munga, fazole azuki, hrachu, dýně, sezamu, slunečnice
  • VITAMIN C  obsahují klíčky čočky, fazole azuki, munga, hrachu, řeřichy, vojtěšky, zelí
  • VITAMIN K  obsahují klíčky vojtěšy
  • VITAMINY B  obsahují klíčky žita, vojtěšky, slunečnice, sezamu, pšenice, prosa, mandlí
  • VLÁKNINA  je bohatě obsažena v klíčcích cizrny, hrachu, ovsa, prosa, sezamu
  • FOSFOR  obsahují klíčky mandlí, dýně, žita, sezamu, slunečnice, pšenice
  • ZINEK  obsahují klíčky dýně, vojtěšky
  • VITAMIN A  obsahují klíčky řeřichy, vojtěšky, cizrny, hrachu
  • DRASLÍK  obsahují klíčky vojtěšky, mandlí, cizrny, munga, hrachu, žita, sezamu, slunečnice
  • HOŘČÍK  obsahují klíčky vojtěšky, mandlí, cizrny, hrachu, žita, sezamu, slunečnice, pšenice aj.